سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟

تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟ شرایط استفاده از تک ماده و تبصره چیست؟ چند درس را می‌توان به کمک تک ماده قبول شد؟ اگر بخواهیم از تک ماده و تبصره استفاده نکنیم چیکار باید کرد؟ اصول تک ماده در امتحانات 1402-1403 چیست؟ آیا می‌توان از تک ماده دوازدهم، هشتم و نهم استفاده کنیم؟ تک ماده در امتحان نهایی چگونه است؟

این سوالات و سوالات مشابه ممکن است ذهن بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی را به خود مشغول کرده باشد تا آن‌ها بتوانند نمره قبولی خود را به دست بیاورند و به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازند. معمولاً دانش‌آموزانی که در امتحان‌های ترم شرکت می‌کنند باید نمره قبولی خود را بگیرند تا به عنوان فارغ‌التحصیل به مقطع بعدی بروند. اما ممکن است در برخی مواقع به دلایل مختلفی آن‌ها نمره قبولی خود را نگیرند.

در این مواقع آن‌ها برای اینکه در مقطع بعدی تحصیلی راه پیدا کنند می‌توانند از تبصره و تک‌ماده برای پاس شدن دروس خود استفاده کنند. در واقع تک‌ماده و تبصره، یکی از روش‌های کمک به دانش‌آموزانی است که به دلایل مختلف مانند بیماری و غیره نمره خوبی را در دروس خود نگرفتند. بسیاری از دانش‌آموزان، تبصره و تک‌ماده را با هم یکی می‌دانند. در حالی که بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارند. بنابراین اگر شما نیز به دنبال تفاوت تک‌ماده و تبصره هستید و نحوه استفاده از آن‌ها را نمی‌دانید می‌توانید این مقاله را دنبال کنید.

تبصره یا قانون تک ماده می تونه قبولی در درس تجدید شده رو برای دانش آموز راحت کنه. به عنوان مثال دانش آموزی که نتونسته نمره قبولی رو در برگه امتحان کسب کنه و نمره مستمر او نیز زیر ده شده، می‌تونه با این قانون قبول بشه. بسیاری از دانش‌آموزا فکر می کنن که می تونن در هر شرایطی از این قانون و تبصره استفاده کنن در حالی که استفاده از این قانون شرایط خاصی داره. در ادامه برای راهنمایی بیشتر شما قصد داریم به سوال قانون تبصره تک ماده پایه نهم و دوازدهم چیست ؟ پاسخ بدیم و کلیه شرایط لازم برای استفاده از تک ماده رو در پایه نهم و دوازدهم توضیح بدیم. پس با ما همراه باشین.

 

تک ماده چیست؟

 در جواب تک ماده چیست؟ میشه گفت تک ماده قانونیه که نمره زیر ده و بالای هفت رو به نمره حد نصاب قبولی یعنی ده تبدیل میکنه. قانون یا تبصره تک ماده باعث میشه که دانش آموز یک ضرب قبول بشه و نیاز به شرکت مجدد در امتحانات شهریور ماه یا دی ماه نداشته باشه. برای رفع تجدیدی و ترمیم معدل با شرایط خاصی میشه از قانون تک ماده استفاده کرد.

 

البته مشاوران تحصیلی به بعضی از دانش آموزا که دارای شرایط تک ماده هستن توصیه می کنن که از این قانون استفاده نکنن. قانون تک ماده با وجود تمامی مزیت هایی که داره برخی مواقع می تونه به ضرر دانش آموزان تموم بشه. این ضرر موقع کنکور، انتخاب رشته و گرفتن بورسیه تحصیلی خودش رو نشون میده.

تک ماده

تک ماده امتحانات نهایی خرداد 1401 ؛ در پاسخ باید بگوییم که چنانچه دانش آموزی در امتحانات خود نتواند نمره قبولی را کسب نماید و نمره سالانه او کم تر از حد نصاب قبولی باشد (در ادامه توضیح می دهیم)، می تواند برای دریافت نمره قبولی از قانون تک ماده استفاده نماید. حال شرایط استفاده از قانون تک ماده چه می باشد؟ به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله شرایط استفاده از تبصره و یا همان قانون تک ماده را برای دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم کامل توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید…

زمان استفاده از قانون تک ماده چه موقعی از سال می باشد؟

تک ماده امتحانات نهایی خرداد 1401 ؛ زمان استفاده از قانون تک ماده و تبصره برای هر سه (دهم، یازدهم و دوازدهم) نوبت دی ماه، خرداد ماه و شهریور ماه می باشد. پس حواستان را جمع کنید، زمان مناسب را از دست ندهید.

شرایط استفاده از تک ماده برای دوره دوم متوسطه

تک ماده امتحانات نهایی خرداد 1401 ؛ دانش آموزان دوره دوم متوسطه (دهم، یازدهم، دوازدهم) می توانند با داشتن حداقل نمره 7 در 4 درس، از تبصره و تک ماده استفاده نمایند. البته تا سال های گذشته دانش آموزان می توانستند؛ برای 5 درس دارای نمره پایین خود درخواست تک ماده داشته باشند اما با تغییر آیین نامه آموزشی، هر دانش آموز می تواند حداکثر در 2 درس نهایی و در دو درس غیرنهایی (داخلی) از تبصره استفاده کند.

ممکن است زمانی که صحبت از قبولی به میان می آید شما ذهنتان به سمت نمره کسب شده در برگه امتحانی برود، اما منظور از قبول شدن یا نشدن در امتحانات، همان نمره سالانه می باشد.
به طور مثال این امکان وجود دارد دانش آموزی نمره کسب شده در برگه امتحانی اش 7 و یا کمتر باشد اما در نمره سالانه قبول شده باشد. برای آنکه بهتر متوجه شوید، به فرمول زیر توجه فرمایید.

نحوه محاسبه نمره سالانه به شرح زیر است:

8 ÷[{(نمره مستمر نوبت اول × 1) + (نمره برگه نوبت اول × 2 )} + {(نمره مستمر نوبت دوم × 1) + (نمره برگه نوبت دوم× 4)}] = نمره سالانه

نمره حد نصاب قبولی در دروس متوسطه دوم چقدر است؟

تک ماده امتحانات نهایی خرداد 1401 ؛ حد نصاب قبولی در هر درس نمره 10 و در دروس رشته فنی حرفه ای 12 است. در رشته کار دانش مشخص کردن حدنصاب قبولی در استاندارد مهارت در بخش نظری و عملی، بر عهده دستگاه متولی استاندارد مهارت است.