سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا ترم تابستان اجباری است ؟

در ایران رشته های مختلفی در دانشگاه ها ارائه شده که که با معیارهای متفاوتی از یکدیگر متمایز می شوند. دانشگاه های سراسری اولین دسته از دانشگاه های معتبر و معروف به شمار می روند که هر ساله در دوره های مختلفی همچون کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.

ممکن است برای افرادی که هنوز دانشجو نشده و اصطلاحا نودانشجو هستند، سوالاتی در رابطه با ساز و کار دانشگاه های سراسری بوجود آمده باشد. از مهم ترین سوالات این دانشجو ها می توان به " هر مقطع تحصیلی یا هر رشته چند ترم دارد؟ " و " گذراندن هر ترم چند سال طول می کشد؟" یا " تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه های سراسری چقدر است؟ " اشاره کرده که ما در این مقاله برآنیم تا به سوالاتی از این دست پاسخ دهیم.

 

تعداد واحد هر ترم دانشگاه سراسری در مقطع کاردانی

 دارندگان مدرک دیپلم رشته های نظری، کار و دانش و فنی حرفه ای پس از دریافت مدرک دیپلم خود می توانند بر حسب رشته مورد انتخابشان وارد دوره کاردانی یا فوق دیپلم شوند. ورود به مقطع کاردانی از  طریق ثبت نام کنکور سراسری، کنکور کاردانی و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری در قالب دوره های روزانه، شبانه و غیر انتفاعی انجام می شود. همچنین علاقمندان به این مقطع می توانند در رشته های کاردانی دانشگاه های علمی - کاربردی نیز شرکت نمایند. دوره کاردانی دسته بندی مختلفی دارد که در یکی از این دسته بندی ها می توانیم این دوره را به دو دسته پیوسته و ناپیوسته تقسیم نماییم:

معمولا دانشجویان ورودی جدید دانشگاه ها اطلاعات زیادی از نحوه ترم بندی و مراحل تحصیل در دانشگاه ندارند اینکه هر ترم دانشگاه چند ماه است و در هر ترم چه دروسی را باید بردارند و پس از چند ترم فارغ التحصیل می شوند از جمله سوالاتی است که در ذهن آن ها نقش بسته است. دانشجویان ورودی دانشگاه های شهریه پرداز نیز معمولا سوالاتی در مورد شهریه دانشگاه برای هر ترم و نحوه پرداخت شهریه دارند که در ادامه این مطلب تمام این موارد بررسی شده اند.معمولا دانشجویان ورودی جدید دانشگاه ها اطلاعات زیادی از نحوه ترم بندی و مراحل تحصیل در دانشگاه ندارند اینکه هر ترم دانشگاه چند ماه است و در هر ترم چه دروسی را باید بردارند و پس از چند ترم فارغ التحصیل می شوند از جمله سوالاتی است که در ذهن آن ها نقش بسته است. دانشجویان ورودی دانشگاه های شهریه پرداز نیز معمولا سوالاتی در مورد شهریه دانشگاه برای هر ترم و نحوه پرداخت شهریه دارند که در ادامه این مطلب تمام این موارد بررسی شده اند.

در دانشگاه های سراسری هر ترم دانشگاه چند ماه است؟

در دانشگاه های سراسری تفاوتی ندارد که پذیرفته شده در رشته فنی، انسانی و یا هنر و پزشکی باشید، در هر صورت قوانین تحصیلی برای همه یکسان است.

در ابتدا لازم است بدانید در تمامی مراکز آموزشی سال تحصیلی وجود ندارد و به جای عنوان سال از ترم استفاده می شود.

هر سال دانشگاه دو ترم است. یعنی پس از گذشت یک سال از ورود شما به دانشگاه دو ترم می گذرد.

 

ترم اول از مهر ماه آغاز شده و حداکثر تا دی و یا بهمن ماه ادامه داشته و ترم دوم نیز پس از پایان ترم اول آغاز شده و تا اواخر فصل بهار سال جدید، ادامه می یابد.

برای ثبت نام در دوره های کاردانی پیوسته، فرد باید فارغ التحصیل رشته های کار و دانش یا فنی و حرفه ای باشد. یعنی فارغ التحصیل رشته های زیرگروه هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی در ابتدا باید مدرک دیپلم خود را در یکی از زیرگروه های مذکور دریافت کرده و سپس در آزمون کاردانی مرتبط با همان رشته ای که از آن دیپلم اخذ کردند، شرکت نمایند.

 

مقطع کاردانی معمولا 2 الی 3 سال به طول می انجامد و حداقل واحد آن در رشته های مختلف 72 واحد و حداکثر 95 واحد می باشد. طول مدتی که می توان این دوره را پشت سر گذاشت نهایتا 3.5 سال خواهد بود. دانشجویان این مقطع در هر ترم مجاز به برداشتن حداقل 12 واحد و حداکثر 24 واحد (افراد دارای معدل الف یا بالای 17) خواهند بود. به طور معمول در طول مدت کاردانی، شما 4 ترم را خواهید گذراند. از آن جایی که هر سال، 2 نیمسال تحصیلی به حساب می آید بنابراین 4 ترم می شود، 2 سال.

 

پس از گذراندن دوران کاردانی خود و اخذ مدرک فوق دیپلم می توانید برای اخذ مدرک کارشناسی ناپیوسته و پیوسته اقدام کنید. برای آشنایی با کنکور کاردانی به کارشناسی مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.